Ho Chi Ming (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Ho Chi Ming (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Ho Chi Ming (Saigon)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

05 Februari 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad



Op naar Saigon.

Omdat alles vol geboekt was besloten we om een aantal dagen eerder naar Ho Chi Ming City (HCMC) te gaan. HCMC is de hoofdstad van Vietnam en is beter bekend als Saigon. Het werd HCMC genoemd nadat de vietcong de macht had gegrepen en ze het zuiden hadden verslagen.
HMCH is de grootste stad van Vietnam en heeft ongeveer 12 miljoen inwoners. Meer als tien procent van de vietnamese populatie woont hier. Het is er super druk met brommertjes en auto’s.
Er zijn naar schatting 6 miljoen brommers in HCMC. Oversteken is hier een ware sport en gebeuren hier jaarlijks 17.000 verkeers ongelukken.

We reizen deze keer met een minibus. De bustickets die we hadden geboekt waren voor de aankomende dagen compleet vol dus besloten we om zelf een busje te huren en de over gebleven plaatsen op straat te verkopen om de kosten te dekken. Onze groep bestond nog uit de twee zweden, een Engelsman, Panna en ik. De rest van de stoelen werden aangevuld door twee Amerikanen, twee Russen , een Deen en twee chauffeurs.

Na een ongemakkelijk rit kwamen we om 7 uur ‘s morgens aan in HCMC.
De twee Australische meiden waren al vooruit gereisd en hadden voor ons een hotelkamer geboekt.
We zaten midden in het backpacker gebied van HCMC. De eerste dag hebben we niet veel gedaan. Veel films gekeken en ’s avonds zijn we er op uit gegaan om te kijken wat HCMC ons te bieden heeft.
De avond begon gezellig met een fles rum op de kamer en het goede nieuws dat ajax verloren had en mijn club. De beste van Nederland 9 punten afstand hebben genomen van de door ons aller gehate Amsterdammers. Daarna werd het eigenlijk alleen maar minder. HCMC is een dure stad in vergelijking met de rest van de steden in zuid=oost Azie. Een biertje kost gemiddeld 3 dollar wat best duur is. In de nachtclubs kost het zelfde biertje 6 dollar terwijl je het zelfde flesje op straat voor 50 dollar cent koopt. We vonden niet echt een leuke tent dus heb ik het er een vroergertje van gemaakt.
De dag erna heb ik overdag weinig gedaan en ’s avonds zijn we lekker uit eten gegaan op de plaatselijke markt. Waar we heerlijk hebben gegeten voor nog geen 3 dollar per persoon.
De volgende dag namen afscheid van elkaar. De groep ging weer uit elkaar. De meeste vertrokken naar Cambodja maar op dat ik Helen had beloofd om haar nog een te komen op zoeken vertrek ik de dag erna om weer terug te gaan naar Nha Trang.
De hele dag heb ik wat rond gelopen in HCMC en heb de meeste hoogte punten van de stad gezien.

4 februari

Vandaag vertrek terug naar Nha Trang maar eerst nog een trip naar de beroemde chu chi tunnels.
Dit tunnel complex werd gebruikt door de Vietcong. De tunnels bevinden zich op 50 km ten zuiden van HCMC. Het tunnelstelsel bestaat uit meer dan 200 KM tunnels. En beslaat een oppervlakte van 160 vierkante kilometer. Ten tijde van de Amerikaanse oorlog is dit gebied bestookt met meer dan 500 ton aan bommen en dan hebben we het nog niet eens over napalm en agent orange. Een zwaar giftig goedje waar de vietnamese bevolking op de dag van vandaag nog steeds last van heeft. De tweede generatie die in dit gebied opgroeid wordt vaak geboren met misvormingen als gevolg door het gif.
De tunnels waren indrukkwekend. We konden door de tunnels kruipen wat nog erg heet en benauwd was. Ik kan me niet voor stellen dat sommige mensen zich maanden onder de grond verstopt hielden.
Ze lieten er ook een tentoonstelling zien van gebruikte booby traps die inde tunnels verstopt waren.
Na de rondleiding wat ongeveer een uur duurde kregen nog wat tapioca. Het dieet voor de door gewinterde VC strijder. Niet te vreten die handel maar ja wat moet je anders….


Na deze tour moesten we een uur terug rijden en werd ik afgedropt bij het oorlogs museum. Hier werden wat Amerikaanse oorlog toestellen geshowd. En er was een replica van de gevangenis waar de VC strijders werden vast gehouden. Maar wat het meest indruk op me heeft gemaakt waren de foto´s van de gruwelijkheden van de oorlog. De foto´s waren niet mis en natuurlijk is dit propoganda want de VC waren natuurlijk ook geen lieverdjes maar toch heeft dit me een diepe indruk op me gemaakt. Nog stil van de tentoonstelling liep ik naar buiten en kwam daar toevallig nog wat bekenden tegen die me uitnodigden om een biertje te drinken om ons wat op te vrolijken na al dit geweld. We zijn naar de Saigon rivier gegaan en hebben daar genoten van een welverdiend biertje na een indrukwekkende dag vol oorlog en geweld.
Om 19.30 gaat mijn bus terug naar Nha Trang waar ik Helen uit Heiloo ga opzoeken en me laaste dagen in vietnam zal doorbrengen. Hopelijk is de volgende stop Cambodja.


  • 05 Februari 2009 - 10:50

    Pa:

    Hoi.
    goed verhaal.HCMC is net als vele andere hoofdsteden druk en duur maat ook indrukwekkend lijkt me.
    Goed dat je een en ander bekeken hebt ook over die zoals alle oorlogen
    heel vreselijk is geweest.
    Nu dan maar weer naar het iets rustiger Nha Trang.Veel plezier daar
    Take Care

  • 05 Februari 2009 - 12:47

    Robert En Afra:

    Ja er heeft zich wat afgespeeld in de wereld die zo mooi is. Maar ja ook deze kant is interessant genoeg om te bekijken. kan je wel tegen al die drukte in zo'n stad lijkt me vreselijk als je de rust en ruimte en natuur gewend bent. Hoop toch dat je nog een paar mooie dagen hebt.
    groetjes Robert en Afra en Kids.

  • 05 Februari 2009 - 14:58

    Robert En Afra :

    Ga nu even op Hyves nieuwe foto's bekijken.
    Heb alle verhalen van je reis uitgeprint Oma Schenk wilde ze erg graag lezen zijn nu al 35 pagina's geworden. Ze is zondag jarig(wordt ze 83)dus heeft ze wat te lezen in de stille uurtjes.
    Nou man rustig aan he.

  • 05 Februari 2009 - 15:04

    Robert En Afra:

    Zagen er niet gezellig uit die foto's maar ja thats life he nou man see you in .............

  • 06 Februari 2009 - 11:13

    Stefan Schenk:

    Ik ben inmiddels al weer weg uit HCMC nan ik zit wer aan het strand om een vriendin uit nederland op te zoeken die hier et haar vriend woont.

    Het is inderdaad heel erg jammer dat dit allemaal gebeurd is maar zoals je al zei: that's life.

    Felelicteer oma van me en de rest van de familie natuurlijk ook!

    groetjes

  • 07 Februari 2009 - 09:30

    Robje:

    Waar blijven die foto's nou ouwe playboy. :P

  • 07 Februari 2009 - 09:40

    Stefan:

    2 Rob: hey ouwe gek. Die staan op me hyves!!

    Ik hoorde dat je zelf weer lekker had laten gaan op de stubniz?? Techno for ever?!?!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Stefan

Actief sinds 03 Okt. 2008
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 22301

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 24 November 2010

Incredible India

17 Februari 2010 - 07 April 2010

7 weken zuid-oost azie

08 April 2010 - 30 November -0001

highland breeze at the medeterean

Landen bezocht: