Varanasi en Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Varanasi en Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Varanasi en Nepal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

22 Oktober 2010 | Nepal, Pokhara



Varanasi

Na een 25 urige trein rit vanaf Jalgoan ben ik in Varanasi aangekomen. De trein was lang en erg warm. Omdat de trein vol was kon ik alleen een kaartje krijgen voor de sleeper class zonder air-co. Ik was de enige toerist in de coupe waardoor ik veel aandacht kreeg van de locals.
Eenmaal aangekomen in Varanasi heb ik een hotel genomen vlakbij de ghats aan de rivier de Ganges. Eigenlijk draait alles om de rivier in Varanasi. Varanasi is een van de 7 heilige hindu plaatsen in India. Ook is Varanasi een van de langst bevolkte steden van de wereld. Er komen jaarlijks meer als 1 miljoen pelgrims naar Varanasi om zich te baden in de Ganges. Ze geloven dat hun zonden worden weg gespoeld. Ook hun doden worden gecremeerd langs de Ganges. Hun ziel wordt dan klaar gemaakt voor de volgende reïncarnatie. Deze rituelen gebeuren vooral bij zonsopgang en zonsondergang.
Verder valt er in Varanasi niet al te veel te beleven. De oude stad bestaat uit smalle steegjes en straatjes waar de mensen kleine winkeltjes hebben waar ze van alles verkopen. Verder is het net als overal in India overal erg vervuild. De mensen doen hun behoeftes gewoon midden op straat wat best een raar gezicht is. De mensen zijn heel vriendelijk al wordt je soms wel een beetje moe van alle aandacht van de verkopers en rickshaw bestuurders.
Durga Puja
Aan het aan van mijn verblijf in Varanasi wordt het festival van de godin Durga gevierd. Ze vieren geloof ik de overwinning van het goede op het kwade.Durga puja is het grootste outdoor festival ter wereld en word overal in Noord-India gevierd. De mensen leggen geld bij een om hun favoriete Durga verhaal af tebeelden door middel van grote papier maché standbeelden. De standbeelden worden de laatste dag van Durga Puja door de straten gereden. Het lijkt zelfs een beetje op een dance parade. De beelden staan achter op een truck en ze draaien keiharde Indische housemuziek. Achter de parade wagens lopen voornamelijk mannen die helemaal los gaan op de muziek. De vrouwen staan aan de zijkant te kijken en gooien met bloemetjes. Best grappig allemaal om te zien. Als de parade bij de Ganges aankomt worden de beelden ter water gelaten. Waar dit symbool voorstaat . Tijdens dit festival is het legaal hasj te roken of te eten. Ze noemen het hier Bhang en het wordt verkocht door de overheid. Als de mensen hoorden dat ik uit Nederland kwam werd er gelijk een jointje of een Bhangkoekje voor me neus gehouden :)
Nepal
Na drie dagen had ik het gezien in Varanasi en India. Ik wilde even weg uit alle hectiek, vervuiling en chaos wat India is. Nepal ligt op een dag reizen van Varanasi. De bus bracht me in 12 uur naar de Nepalese grens.Op de bus ontmoet ik wat mensen uit Korea waar ik verder mee reis naar Pokhara. Pokhara is de tweede stad van Nepal en ligt op 10 uur rijden van de grens. De reis naar Pokhara is de meest oncomfortabele busreis die ik ooit heb gemaakt. De bus was zeer oud, de stoelen helemaal verrot en geen airco. de bus overvol met mensen en bagage, er zaten zelfs mensen op het dak van de bus. De wegen zijn zeer slecht maar gaan door een prachtig gebied. De uitzichten maakten een hoop goed.
Pokhara is een prachtige stad naast een heel mooi meer met op de achter grond de hoog gebergtes van de Himalaya. De stad is veel schoner als in India en het is een stuk rustiger op straat. Precies wat ik zocht. In Pokhara zijn leuke restaurantjes, barretjes en hotels. Mijn hotel is top, Eindelijk een goed bed een schone badkamer en een prachtig uitzicht. Ik ben hier nu drie dagen en ben helemaal bijgekomen en opgeladen voor de trektocht die ik ga doen.
Samen met de mijn koreaanse vrienden ga ik in 10 dagen naar het basis kamp van de Annapurna lopen. De Annapurna is ruim 8000 meter hoog en het basis kamp ligt op een dikke 4000 meter. . We slapen langs de route in thee huizen en de laatste dag van de beklimming in een tent. Ik heb net alle benodigdheden gekocht of gehuurd en ben er helemaal klaar voor. Het words een flinke uitdaging want ik ben niet de sportiefste meer.wish me luck en tot de volgden keer!

  • 22 Oktober 2010 - 08:17

    Robert Schenk:

    Jaja wat een reis weer man je bent goed bezig hoor wat zie je een hoop van de wereld zeg.
    Kijk je even of mijn vlag er nog staat bovenop grapje.
    Nou man veel succes en je komt boven hoor volhouden en doorzetten good luck Stefan.
    Groetjes van ons ui het kille HHW begint nu echt herfst te worden hier.

    Robert en Afra Schenk.

  • 23 Oktober 2010 - 16:54

    Sirik:

    Succes met je trekking. ben wel benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Incredible India

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2010

Varanasi en Nepal

13 Oktober 2010

Incredible India
Stefan

Actief sinds 03 Okt. 2008
Verslag gelezen: 4051
Totaal aantal bezoekers 22283

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 24 November 2010

Incredible India

17 Februari 2010 - 07 April 2010

7 weken zuid-oost azie

08 April 2010 - 30 November -0001

highland breeze at the medeterean

Landen bezocht: