Sepilok Jungle tour at uncle Tan’s - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Sepilok Jungle tour at uncle Tan’s - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Sepilok Jungle tour at uncle Tan’s

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

22 Maart 2010 | Thailand, Krabi

Alweer een paar weken voorbij. Deze week stond in het teken van een jungle experience en het spotten van wild life. Na een weekje relaxen en duiken op een mooi eilandje was ik helemaal opgeladen voor het volgende avontuur. Na de duik op Sipadan ben ik met de boot naar Semporna gegaan waar ik een nachtje moest wachten voor de eerst volgende bus richting Sepilok. Vanuit Sepilok worden veruit de meeste jungle tours rond de Kinabatangan rivier georganiseerd. Rond de 560 km lange rivier leven proboscis monkeys (Dutch monkeys) oeran oetangs, dwerg olifanten, neushoorns, krokodillen en heel veel verschillende tropische vogels waaronder de hornbill (van de valk logo).
Na een busrit van 5 uur kwam ik aan bij het basiskamp van uncle Tan. Deze organisatie werd door vele mede backpackers aangeraden. Helaas moest ik ook hier een nachtje overblijven omdat de tour volledig was volgeboekt. Er zijn meerdere wandel routes rond het basiskamp en op steenworp afstand ligt het Oeran oetang sanctuary. Hier worden wilde oeran oetang bijgevoed, of tamme oeran oetangs klaar gestoomd voor een terug keer in de bush bush. In de lonely planet las ik dat hier soms wel 800 toeristen per dag plaatjes kwamen schieten van de “wilde”oeran oetangs. Entree tot het park was 10 euro met nog 2 euro extra kosten als je je foto camera naar binnen wilde nemen. Ik vond dit iets te veel van het goede en heb een relaxte wandeling gemaakt van een paar km rond het basis kamp waar ik bij ik de zeer lelijke proboscis monkey, ook wel oeran hollanda genoemd ben tegen gekomen. Die beesten zijn echt lelijk maar wel grappig. Ze leven vaak in groepen waarin het alfa mannetje continu met een erectie loopt, hahaha :)

Bij het avond eten kwam ik er achter dat ik de enigste gast was in het resort en ben ik lekker vroeg me bedje in gegaan zodat ik fris en fruitig was voor de jungle tour. Bij het ontbijt kwam ik tot mijn grote verassing een paar mensen tegen die ik in het scuba junkie resort had ontmoet. Shani, Sexton en Taylor. Hun deden dezelfde tour als ik wat het natuurlijk gelijk een stuk gezelliger maakte. Na de lunch werden we per mini bus en longtail boot naar het jungle camp gebracht. Het kamp was heel erg basic maar dat maakte de ervaring natuurlijk een stuk authentieker. We verbleven in open hutjes met daarin een matras en een muskietennet. Verder was er alleen na zonsondergang elektriciteit.
We maakte ’s avonds nog een jungle cruise in de longtail over de rivier. We zagen hier civet katten, uilen, krokodillen en heel veel mooie vogels. Na het uitgebreide diner buffet hebben we nog een paar biertjes gedaan en wat shotjes arak, Lokale rijst wijn en zijn we vroeg gaan slapen omdat we om 6 uur de volgende morgen het eerste item op het programma hadden staan.

We werden dus om 5.30 wakker gemaakt om ons klaar te maken voor een vroege rivier cruise. Iedereen zat er een beetje slaperig bij en de eerste half uur zagen we weinig en kreeg ik het gevoel dat we een beetje genept werden maar toen eindelijk spotte een van de gidsen een oude oeran oetang in een van de bomen!!! Snel vaarde we naar de oever om zo snel mogelijk foto’s te maken van deze primaat. Gelukkig voor ons bleef hij boven in de boom zitten en probeerde ons weg te jagen door takken naar beneden te gooien. Hilarisch! Echt magistraal om zo dicht bij te zijn bij een wilde aap die zoveel gelijkenissen met ons mensen heeft. De dna van een oeran oetang komt met 96% overeen met de onze! Na genoeg foto’s te hebben genomen gingen verder de rivier op waar we nog heel veel makaak aapjes hebben gezien en super veel tropische vogels. Na de boot tocht hadden we een paar uur om te relaxen. Verder stond er deze dag nog een vistripje op het programma nog een rivier cruise en een nachtwandeling door het regenwoud. Al met al een hele lange dag vol met activiteiten. Na de laatste wandeltocht was het tijd voor wat ontspanning en hebben we gezellig tot vroeg in de morgen aan de arak en de biertjes gezeten.
We werden weer vroeg wakker gemaakt voor nog een rivier cruise maar door de Arak was ik niet zo fit en ben ik lekker blijven liggen. Om tien uur zwaaide het voltallige personeel ons uit en gingen we terug naar het basiskamp.

Vanuit het Basis kamp ben ik met Taylor verder gereisd naar Sandakan. Een slaperig kust plaatsje waar eigenlijk niet veel te doen was. Ik moest hier twee nachten blijven omdat ik vanuit Sandakan een vlucht had geboekt naar Kuala Lumpur. Ik heb hier weinig gedaan dan een beetje relaxen, een klein bezoekje gemaakt aan een oude begraafplaats waar Japanse krijgsgevangen werden begraven in WOII. S avonds hebben Taylor en ik een heerlijke red snapper van de BBQ gegeten wat biertjes gedronken en hebben we afscheid genomen. Taylor ging naar Turtle Island waar je zeeschilpadden hun eieren kan zien leggen. Ik vond dit een te dure onderneming en mijn vlucht ging de volgende dag dus het zat er voor mij zo en zo niet in.

Na een lange dag reizen van Sandakan naar Kuala lumpur en van KL naar Phuket thailand. Kwam ik s avonds uitgeput aan in het geusthouse. Ik was vorig jaar ook al in Phuket geweest dus daar ben ik maar twee dagen gebleven om even lekker te stappen in de vele barretjes, dicostheken en go go bars die Patong rijk is. Daarna heb ik de rust op gezocht van Koh lanta Koh Lanta is een prachtig eilandje waar het massa toerisme nog niet is doorgedrongen. Heerlijk om een paar dagen te relaxen en van het strand te genieten. Het bungalowtje dat ik huurde lag op 2 minuten lopen van het strand. En lag heerlijk in de schaduw van wat palmbomen. De bar en restaurant die bij de bungalow’s hoorden was gezellig en het eten erg goed. Prima plek om nog langer te blijven maar na een dag of drie ben ik verder gereisd voor een dagje Phi Phi don. Ook hier was ik vorig jaar al geweest en Phi Phi is een prachtig eiland vol gezelligheid, goedkope buckets en blonde zweedse vrouwen. Paradijs op aarde dus. Het was alleen onwijs druk op het eiland en kon alleen een betaalbare kamer vinden op een slaapzaal van een backpackers hotel. In de zaal stonden 15 stapelbedden die allemaal bezet waren. Opzich heel erg gezellig maar een beetje privacy is er niet bij. Na een lange dag en nacht ben ik ook de dag erna gelijk weer weg gegaan. Ik heb hier wel weer wat leuke mensen mensen ontmoet (lees : blonde zweedse dames :)) Maar het slapen op zo’n grote slaapzaal is niets voor mij en ben samen met Elena naar Krabi gegaan waar we nachtje zijn gebleven. Elena ging de volgende dag richting Maleisië en ik de andere kant op richting Bangkok om Nina van het vliegveld af te halen.
Nina komt plotseling richting Thailand wat voor mij een goed excuses is om mijn ticket te verlengen en nog een maandje extra te blijven. Morgen dus Bangkok waar ik een hoop dingen te regelen heb voordat Nina komt. Voor nu de mazzels weer!

Chokdee!!!

• 22 Maart 2010 - 07:08

Hilda:

Leuk verslag! Goh, ik ben verbaasd dat de oeran oetang 96 % dna gelijk is aan van de mens! Dat wist ik echt niet. Nou, veel plezier nog voor de komende tijd.

• 22 Maart 2010 - 08:07

Robert:

Hoi man gaat weer lekker met je we worden jaloers op jou.Leuk dat Nina komt voor jou.Zaterdag hebben we een etentje gedaan met opa Schenk hij was 85 geworden hij heeft erg genoten en was erg emotioneel van de plek (kop van de haven Ijmuiden) en dat de kinderen er waren.
    Nou man geniet er maar van en we kijken alweeer uit naar je volgende verslag.
    xxx Robert en Afra

• 23 Maart 2010 - 07:51

Geert:

Tjonge wat een mooie ervaringen weer.Lelijke apen en mooie blondines
    Nu weer in het Thaise. Waar veel nieuws heden vandaan komt.
    Leuk en Gezellig dat Nina ook komt.
    Heel veel plezier nog.Groet aan Nina.

• 24 Maart 2010 - 06:50

Hilda:

Hai Stefan,
    Kom je nu weer richting huis? Het is iig al beter weer hier.
    tot horens, en groetjes

• 24 Maart 2010 - 07:44

Stefan:

ik heb besloten om nog een paar weekjes langer te blijven dus ik kom eind april weer terug.