Duik avontuur in borneo! - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Duik avontuur in borneo! - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Duik avontuur in borneo!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

07 Maart 2010 | Maleisië, Mabul

De tweede week zit er helaas ook al weer op. Time flies when you’re having fun. Ik bevind me nu op een prachtig eilandje voor de kust van Borneo en de Filippijnen. Ik ben vanuit Kuala Lumpur in drie uurtjes naar Tauwau gevlogen. Vanaf daar ben ik naar Semporna afgereist. Een arm vissersdorpje aan de kust van Borneo. Hier heb ik mijn duik curscus geboekt bij scuba junkie. Een duik school gespecialiseerd voor backpackers. De prijzen zijn aangenaam en ze hebben een hostel in Semporna en een beach resort op een eilandje Mabul genaamd. Omdat Semporna maar een vies en weinig intressant plaatsje is kies ik voor de iets duurdere optie op Mabul. Hier verblijf ik voor (slechts) 15 euro per nacht inclusief alle maaltijden in een bungalow aan het strand. De bungalow moet ik dan wel delen met 3 andere onbekende reizigers. Wat natuurlijk ze voor en ze nadelen heeft.

Mabul is een van de eilandjes die deel uit maakt van de Sipadan eilanden groep. Hier komen twee (warm en koude) waterstromingen bij elkaar wat voor heel veel leven in de zee zorgt. 99% van de bezoekers komt hier ook om te duiken en ik dus ook. Ik heb de afgelopen dagen flink wat duiken gemaakt en ben nu in bezit van mijn open water en mijn advanced open water diploma. De open water cursus bestaat uit een dag theorie en 5 duiken om je de basis technieken te leren.
Voor je advanced open water moet je weer 5 nieuwe skills leren. Ik heb een deep dive, navigatie, drift dive, peak performance bouyancy dive en een night dive gedaan. Bij de deep dive leer je tot 30 meter diep te duiken en wat de druk met je lichaam en zuurstof doet. Met de navigatie duik leer je om onderwater de weg te vinden wat ik nogal verwarrend vond. Met de drift dive leer je hoe je met de verschillende stromingen om moet gaan. De peak performance dive was het meest leerzaam. Hierbij vebeter je de techniek om meer uit je zuurstoftank te halen, beter in het water te liggen en om met minder gewicht te duiken. Van deze duik heb ik veruit het meeste geleerd. Verder heb ik ook nog een nacht duik gemaakt wat meer een fun dive was. De nacht duik was weer een heel andere ervaring is vergeleken met de duiken die je overdag doet. Vissen slapen op de bodem van de zee of verstoppen zich in het rif.
Andere vissen komen uit hun schuilplaats om te jagen om zich te voeden. Mijn zaklantaarn werkte als een magneet voor sommige vissen die het licht gebruiken om hun prooi te vinden. Ik werd achtervolgd door een Lionfish die zeer giftig is. Hier werd ik wel een beetje zenuwachtig van maar na een tijdje gaf hij de achtervolging op en ging ze eigen kant op. Gister heb ik een deep dive gedaan waar ik tot 40 meter ben gedoken. De uiterste grens voor fun diving.
De duik sites hier zijn geweldig met een grote diversiteit aan leven. Ik heb tussen grote school met Barracuda’s gezommen. Heel veel koraalvis gezien, verschillende soorten en maten roggen,een bamboohaai(die uiterst zelfdzaam is) Ook komen hier veel zeeschilpadden voor . De schilpadden zijn echt geweldig om te zien. De zwemmen gewoon een stukje met je mee of eten rustig door als je voorbij komt. Sommige zijn echt onwijs groot en zijn dan al meer als 100! Jaar oud. Jammer dat deze dieren net als vele soorten vis op uitsterven bedreigt zijn. Vandaag hou ik een dagje rust want ik ben sinds dat ik hier ben elke dag aan het duiken geweest. En ik kan je vertellen dat het onwijs vermoeiend is. Ik drink elke dag maar een paar biertjes en lig ruim voor 12uur op een oor! Hahaha gebeurt me anders nooit.

Maandag sta ik op de lijst voor de Sipadan dive. De nummer 1 hotspot om in zuid-oost azie te duiken.
Dit is dan ook de reden dat de vele duikers hier komen. Unesco heeft dit eilandje en omliggende riffen om het wereld erfgoed lijst staan waardoor commerciële visvangst verboden is.
Ze laten hier 120 duikers per dag toe dus je moet op tijd zijn om een vergunning te bemachtigen. Gelukkig was ik zo slim om deze al in Nederland aan te vragen want menig duiker word teleurgesteld en kunnen geen vergunning krijgen in de tijd dat ze hier zijn. De wacht lijst is soms wel een maand!
De mensen die er al hebben gedoken komen elke avond terug met de grootste verhalen er over hamerhaaien,roggen, walvishaaien, dolfijnen grote scholen tonijnen en nog meer grote vissen. Ik ben dus erg benieuwd. Maandag avond na de duik vaar ik weer terug naar Semporna waar ik een nachtje zal verblijven om dinsdag morgen vroeg me weg te vinden naar de jungle van Borneo.

Helaas is het meeste regenwouden al weggekapt en zijn er eindeloze palmboom plantages voor in de plaats gekomen. De regenwouden die je in de documentaires op tv ziet zijn opgenomen in een national park waar weinig toeristen worden toegelaten. Mocht je wel een vergunning willen kopen moet je diep in de buidel tasten dus ik heb gekozen voor een goedkopere oplossing waar ik toch een klein beetje het idee krijg van deze oerwouden. Ik zal hier drie nachten verblijven en er staan een paar korte jungle trekkings op het programma, een rivier cruise waarbij je in een longtail de oevers afspeurt naar dieren die er leven. Ik hoop dat ik geluk heb en een paar wilde oeran oetangs, olifanten of misschien wel een neushoorn kan spotten. Hier meer over in me volgende blog.
Ik heb nu al weer lang genoeg achter me notebook gezeten en ga nu voor een verfrissende duik in het azuurblauwe water!

laterz

• 07 Maart 2010 - 14:38

Nina:

Hey steef,
    wat een avontuur :) was nog ff online gekomen om te kijken of je er was, maar je ligt vast al een tijdje heerlijk te slapen. Dat heb ik vanmiddag egdaan vandaar dat ik wat laat was. Heel veel plezier in de jungle! Echt gaaf, heb me net aangemeld bij facebook om je fotos te kunnen bekijken. Hele goeie reis en veel plezier!!! Liefs Nina

• 07 Maart 2010 - 18:58

Pa:

Hoi,
    Een leuk en spannend verslag weer.Super die onderwaterwereld lijkt me.De meeste haaien kan je beter niet aaien.
    Veel duikplezier nog en straks in The Jungle.
    Be Carefull
    Groet Tiny,Pa en Opa en Oma

• 07 Maart 2010 - 20:26

Leroy:

Hee Steef!

Ben je alweer de wereld aan het verkennen en nu ook onderwater wat vet man!! :D Geniet er van!

Greets Leroy

• 12 Maart 2010 - 07:03

Ellen:

Leuk om te lezen. Ben jaloers!
    Enjoy! x