Hue Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Hue Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Hue Vietnam

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

27 Januari 2009 | Vietnam, Hué





Hue

Om 18.00 werden we bij het hotel opgehaald om per Sleeperbus naar hue te gaan. Hue ligt ongeveer 600 km zuidelijker dan Hanoi en we doen er ongeveer 12 uur over. De bus is echt comfortabel. Er zitten denk ik 40 bedden in en we zitten niet zo opgepropt als in de vorige bus. De tijd ging hartstikke snel, lekker lezen met een lekker muziekje op. Na een goeie nachtrust kwamen we 13 uur later, slechts een uur vertraging (applaus) later aan in Hue.
We werden afgezet bij een nieuw hotel dat waarschijnlijk samen werkte met de bus company.
De kamers was super mooi en goedkoop, Gratis internet, mini-bar, gratis pool tafel, bad en douche en twee heeel ertg comfortable bedden. En dit alles voor slechts 5 us dollar per persoon.
Toch wilde ik graag naar een andere hotel. Wij zijn backpackers en hebben deze luxe helemaal niet nodig. Een bed het liefst twee en een douche, that’s all we need. Dus wij zijn per motortaxi op zoek gegaan naar een nog goedkoper geusthouse. Voor 3 dollar vonden we een geusthouse midden in het centrum met een bed en een warme douche.

Na snel een opgefrist zijn we een rondje gaan lopen door de stad. Hue wordt doormidden gesplitst door een rivier, de Song Huong oftewel parfume River. Ook Hue heeft enkele site’s wat op de Unesco wereld erfgoed lijst staat. De oude citadel en de tombes waar de keizers van de Nguyen dynasty (1802-1945) liggen begraven. We besloten om vandaag de citadel te bezoeken en morgen de Tombes die we met een rivier cruise voor 2 dollar kunnen bezoeken. Strak plan dacht ik zo.
Eerst zijn we over de plaatselijke markt gelopen waar het zoals op elke aziatische markt een flinke chaos was. Smalle gangetjes, veel mensen, brommertjes, en kraampjes met dezelfde shit maar toch heeft het elke keer wat. De geuren en de sfeer op zo’n marktje is toch heel anders als thuis.

De Citadel (Kinh Thanh)

De citadel bestond vroeger uit ongeveer 1500!! gebouwen. De bouw van de citadel is in 1804 begonnen. De citadel had 4 poorten in zijn stads wallen. Een voor de keizer, Een voor zijn generaals en andere hoge functionarissen, een voor de soldaten, een voor het normale volk en de olifanten.
Vandaag de dag staan de stad muren nog wel maar de meeste gebouwen zijn plat gebombardeerd door de Amerikanen. De hoofdpoort (waar door alleen de keizer door heen mocht) staat nog wel en de troonzaal ook. Hier mochten we binnen helaas geen foto’s maken. De rest is bijna allemaal kapot. Er worden restauraties uitgevoerd maar ik denk niet dat ooit zal komen aangezien de oorlog toch al zo’n 30 jaar geleden was en er nog maar enkele gebouwen zijn opgeknapt of herbouwd.
Na twee uurtjes hadden we het wel gezien en was het culturele gedeelte van de dag over.

De rest van de dag hebben we weinig uitgespookt want ’s avond hadden we afgesproken met Pete.
Een van de Vangvieng crew die ik tegen was gekomen bij een pitstop van de bus de vorige avond.
Pete nam een nieuw gezelschap mee. Twee jongens uit zweden en een Engelsman die ook in Vangvieng was maar die wij daar niet echt hebben ontmoet. Later bleek wel dat we hem gezien hadden want hij was die gast die zijn neus had gebroken op een van de swings. Hahaha klein wereldje is het toch . We hebben me ze alle gezellig gegeten en zijn blijven hangen inde kroeg tot het uiteraard dicht ging. Daarna ben ik nog met een paar Vietnamezen verder gaan drinken maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ze zeiden dat we naar een club zouden gaan maar in plaats van een club zijn we bij een straat stalletje gaan zitten waar ik uiteraard veels te veel moest betalen. En die gasten begonnen toen om geld te zeuren. Om er vanaf te zijn hebik ze elk 2 dollar gegeven waarna er een me naar de hotel bracht. Bij het hotel aangekomen werd die jongen een beetje handtastelijk en wilde nog meer geld van me. Ik weigerde en toen werd die gast nog irritanter dus heb ik hem een paar stampen op ze hoofd gegeven en ben daarna snel naar binnen gegaan om verdere problemen te voorkomen.


Helaas was de rivier cruise afgelast vanwege het weer. Het regent pijpenstelen dus besluiten we om die dag ook weg te gaan uit hue nu we toch het meeste hebben gezien.
Hoi an is de volgende bestemming. Ik zit hier nu voor de tweede dag en vanavond is het Tet.
Chinees en Vietnamees oud en nieuw. Gister waren de voor bereidingen al in volle gang dus we gaan zo het festiviteiten uit checken. Het zal mij benieuwen. Ik hoop dat we het droog houden want het regende gister de hele dag en flink ook!!! De volgende keer laat ik jullie weten hoe de nieuwsjaars wisseling Vietnamees style was. 2009 het jaar van de os.



  • 27 Januari 2009 - 09:58

    Geert:

    Mooi verhaal.Ook lekkere vietnamese loempia's gegeten?Goed om weer ff wat te horen.
    Er was een veerboot gezonken in Vinh ten noorden van Hue.36 doden en nog enkele vermisten.
    Veerboot zat n.l. Veel te Vol.Veel beleefd daar weer las ik.Prachtig
    Nog geen heimwee kennelijk.Take Care
    Groet Pa

  • 27 Januari 2009 - 12:48

    Robert En Afra:

    Nou man weer een hoop beleefd wist niet dat je boksen kon was zeker wel een klein mannetje he(hahahaha. hoop dat je weer een goede en veilige reis hebt en see you in........
    Groetjes Robert en Afra.

  • 29 Januari 2009 - 12:51

    Stefan Schenk:

    Ja het manmnetje was net zo groot als mij :) Maar ik kan heel erg goed voor me zelf opkomen hoor!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Stefan

Actief sinds 03 Okt. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 22259

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 24 November 2010

Incredible India

17 Februari 2010 - 07 April 2010

7 weken zuid-oost azie

08 April 2010 - 30 November -0001

highland breeze at the medeterean

Landen bezocht: