Vangvieng Tubing Capital of the World - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Vangvieng Tubing Capital of the World - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Vangvieng Tubing Capital of the World

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

11 Januari 2009 | Laos, Vientiane

Vangvieng Tubing Capital of the World

We reizen vanaf Luang Prabang verder met de twee aussies, Tony en Emma die ik had ontmoet in de trein van Bangkok naar Chiang Mai. We nemen deze keer geen VIP mini bus maar een normale bus.
Deze bus brengt ons in ongeveer 6 uur naar Vangvien . De weg is stoffig en vol met gaten. Onderweg worden we weer getrakteerd om waanzinnige uitzichten en authentieke dorpjes. Waar de kinderen blij rond rennen en het vee vrolijk rondscharrelt. Ondanks de armoede lijkt toch iedereen heel erg gelukkig. Onderweg komen we weinig verkeer tegen op de slechte wegen en stuitten we na een uur rijden op een ongeluk. Een waarschijnlijk te vol geladen truck met dakpannen ligt in de brem en de weg is met bezaaid met dakpannen. Gelukkig kan onze buschauffeur er nog net langs zodat we geen vertraging op lopen. Een paar kilometer verder op ligt er nog een truck over de weg. Dit maal vol met Lao Beer! Waarschijnlijk heeft de bestuurder er zelf net eentje te veel genomen.
Ook hier kunnen we door rijden maar dit was minder erg geweest om hier te wachten dan bij die dakpannen, want die kunnen we niet drinken.
Om twaalf uur stopten we voor een lunch en na de lunch moesten we nog drie uurtjes.
Helaas kwam na een half uurtje rijden dan toch eindelijk onze bus ook stil te staan.
We waren hier voor al gewaarschuwd dat de bussen in Laos niet heel erg betrouwbaar zijn.
We stonden gewoon zonder benzine!!!! Hahaha iedereen de bus uit en wachten. Wonder boven wonder kwam er nog geen 10 minuten later een tank wagen voorbij rijden. Wat een geluk!
Een uur of twee later kwamen we aan in Vangvieng. Een stoffig plaatsje wat volop in ontwikkeling is om de grote stroom met backpackers te kunnen op vangen.

We vinden met ze alleen een plek om te slapen. Vlakbij de rivier en bij het centrum vinden we allemaal een bungalow waar we voor 4 eu per persoon overnachten. De eerste indrukken van Viengvang zijn goed en ik denk dat ik hier wel een weekje blijf. Overal zijn er chille restaurantjes en barretjes waar ze de hele dag door films en series uitzenden. Je kan er lekker bij komen van het vele reizen of van het zuipen op de rivier. S’avonds eten we wat met zijn alleen en verkennen we het nacht leven van Vangvieng. Er zijn langs de rivier allemaal barretjes van bamboe gebouwd. Lasers schijnen door de lucht en er brand een groot kamp vuur op de Smile bar. De populairste bar van Viengvang en onze stamkroeg voor de aankomende dagen.
Helaas gaat ook hier alles vroeg dicht en liggen we al om een uur of een onder de wol.
Opzich helemaal niet erg want morgen staat het Tuben op het programma.

We worden vroeg wakker en staan te popelen om in een binnenband de rivier af te glijden.
Er zijn langs de rivier verschillende barretjes gebouwd waar je naar binnen wordt gehaald voor een drankje en een dansje. Helaas wordt het in eens heel erg bewolkt en besluiten we om het tuben naar morgen te verschuiven omdat het waarschijnlijk te koud is om inde de rivier te liggen.
In plaats van het tuben gaan we bij een barretje liggen die friends uitzend. Ik heb daar verder de hele dag gelegen en verder weinig uitgevoerd.Ook wel eens lekker want ik kwam weer helemaal bij.
S’avonds hebben we een klein biertje gedronken bij de Smile bar maar verder hebben we het vrij rustig gehouden.

10 januari 2009

Eindelijk tuben. De zon schijnt. Iedereen is in opperste stemming. En het is elf uur s morgens.
Eerst een stevig ontbijt want het wordt een hele dag vol drank en gezelligheid.
We gaan met een groep van 9 man naar het tuben. Iedereen is present en ook Maartje en Allard (uit Chiang mai) zijn ook aangekomen uit Thailand en gaan gelijk mee. We nemen een tuk-tuk en worden 5 km opstream afgezet bij de eerste bar. Helaas heeft niemand een foto toestel mee.
Want dit is echt heel gaaf in elkaar gezet. Grote houten barretjes met keiharde muziek.
Honderden mensen die lopen te schreeuwen en gek te doen.
Mensen over de hele wereld komen hier bij elkaar om plezier te hebben. Ik heb echt zoveel mensen uit verschillende landen ontmoet. Echt top. Elke bar heeft eden grote swing of glijbaan.
Helaas zijn dat soort dingen niet echt voor mij gemaakt en laat ik dat aan de andere over.
Het is een groot waterpret park met heel veel drank! Een beetje voorzichtigheid is aan te raden want elk jaar verdronken enkele toeristen hier. Nu is de stroming niet zo strek aangezien het al 3 maanden niet heeft geregend hier. Maar ik kan me goed begrijpen dat het levens gevaarlijk kan zijn als je lam hier een duik neemt.Ik hoop van de week wat foto’s te kunnen maken want het is echt geweldig hier! Nu veel te veel hebben gedronken keren we om . Een top dag!
Na een vette bek hebben gehaald bij een van de restaurantjes en the Simpsons hebben gekeken gaan we weer naar de smile bar. Daar is vanavond een groot feest. Het is namelijk ook nog volle maan!
Full moon party!!!! Jammer genoeg smaakte al die alcohol niet meer en ben ik om 22 uur!!!! afgehaakt en ben ik lekker gaan slapen.

Het is nu 11 januari en ik zit rustig dit verslag te typen. Iedereen is weer de rivier op.
Ik ga straks kijken bij de organic food farm daar kan ik waarschijnlijk vrijwilligers werk vinden.
Ze hebben er verschillende projecten en je hoeft er geen geld voor te betalen.
Klinkt goed dus. Veel plezier met schaatsen en tot de volgende update!!!

Sabai dee

• 11 Januari 2009 - 10:40

Hilda:

Hai Stefan,
    Mooi verslag weer! Heel veel groetjes van ons uit het Zuiden!

Bert en Hilda

Natuurlijk voor Sven Kramer een appeltje eitje
    die is onverslaanbaar
    Dames Wust minder gepresteerd
    van Deutekom prima derde geworden
    Halve marathon van Egmond ook geweest onder prachtig weer
    Kenianen praktisch onverslaanbaar
    1 opkomend Nederlands talent zeer fraai tweede geworden
    Konvooivaren met ijsbreker hier wegens kruiend ijs
    Wel wat anders als in de tropen raften.Veel plezier en
    Take Care
    Groet uit Elst(U)

• 12 Januari 2009 - 18:50

Joris:

Het blijft geweldig om allemaal te lezen man.
    Keep up the good work!!

• 14 Januari 2009 - 15:17

Marko En Ilona:

He Gozer...
    Kick om te lezen..
    Probeer je een beetje te volgen. Goed om te horen dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt. Geniet van elke dag.. Heerlijk toch. Lekker reizen en elke dag nieuwe mensen en nieuwe ervaringen, ben jaloers op je! Wel vreemd zeker.. Hier kunnen we schaatsen en jij zweet je waarschijnlijk de pestpokken. Wanneer begint het regenseizoen? Veel plezier en succes onderweg! Sabai dee.
    Groeten Marko en Ilona!

• 15 Januari 2009 - 10:02

Stefan Schenk:

Hoi allemaal
    bedankt voor de reacties

2 marko en ilona;
    Volgens mij is het nog regenseizoen hier. alleen de locals zeiden dat het al drie maanden droog is!!! Lekker he global warming

• 16 Januari 2009 - 03:15

Jacco Prins:

he steef goed bezig met die verslagen ..... ik ben gewoon 3e geworden met een kookwedstrijd op de horecava gr...........

• 16 Januari 2009 - 10:50

Stefan:

2 Jacco: Hey gefeliciteerd man!!! ben trots op je!!! welke wedsrtijd was het en staan er foto's online???

Heb je msn dan voeg ik je toe.

greetz!!!!