Sabai dee eindelijk in Laos!!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Sabai dee eindelijk in Laos!!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Sabai dee eindelijk in Laos!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

11 Januari 2009 | Laos, Luang Prabang

Sabai Dee (hallo in laos)

Ik had jullie eerder beloofd om drie berichten te posten van de afgelopen dagen in Laos.
Ik ben hier helaas niet echt aan toe gekomen en ik heb het gevoel dat ik vreselijk achter loop met mijn blog want ik maakt hier zo verschrikkelijk veel mee.
Ik zit nu lekker in de schaduw want het is vandaag (zondag 11 januari ) weer bloedheet in de volle zon. De rest van de groep ligt nu in een binnenbandje in de rivier te genieten van de hoofd attractie van Vangvieng, Tuben!!!! Ik ben gister ook mee geweest en sla vandaag lekker over want ik heb het gevoel dat ik tegen een alcohol vergiftiging aan zit. Normaal gesproken kan ik lekker mee drinken maar mijn lichaam trekt het niet meer. Dus las ik een rust dagje in zodat ik me blog kan bijwerken.
Ik hoop dat jullie nog steeds mijn blog met plezier lezen want ik krijg relatief weinig reacties.
Al bijna 2000 pageviews maar nog geen 50 reacties….
Ik heb nog wat nieuwe foto’s geupload naar mijn hyves pagina, www.stefan-schenk.hyves.nl
De foto’s zijn alleen te bekijken als je in me vrienden lijst staat.

5 Januari 2009

We waren de dag er voor dus in luang Prabang aangekomen. Luang Prabang is een schilderachtig stadje en staat dan ook sinds 1995 op de wereld erfgoed lijst wat er voor zorgt dat de schoonheid van Luang Prabang wordt bewaard. Het stadje kan per voet worden verkend want alles is erg klein. het stadje is ongeveer net zo groot als Egmond aan zee. Luang prabang was de hoofdstad toen de fransen dit landje bezetten.Overal zijn de franse invloeden nog terug te zien. De meeste oude mensen hier spreken geen Engels maar wel Frans. De architectuur is Frans georiënteerd en je kan op straat overheerlijke baguettes en croissants kopen. Laos is straat arm en is de meest gebombardeerde land ter wereld!
Ten tijde van de Vietnam oorlog werd het land bestookt met meer als 3000 ton bommen per minuut! In Luang Prabang zie je hier gelukkig niets van terug maar op het platteland zijn dorpen op gebouwd van lege bomhulzen en zie je overals slachtoffers van onontplofte bommen, en nog dagelijks vallen hier door nog onschuldige slachtoffers. Het verhaal gaat zelfs dat hier meer onontplofte bommen liggen dan dat er land mijn liggen in Cambodja, een land waar nog geen 20 jaar geleden een heftige oorlog woedde met de rode Khmer. De mensen leven hier in bamboo hutjes en overal zie je kleine kinderen werken op het land. Geen moderne tractors maar ossenwagens die het dorre land omploegen. Heel confronterend allemaal en nu besef je pas hoe wij het getroffen hebben om in een land zoals Nederland te mogen wonen.

Langs de stad loopt de Mekong rivier en aan de oevers van de rivier worden organische gewassen verbouwd die weer worden verkocht aan de vele restaurantjes in town, Die allemaal Frans georiënteerd zijn. We besluiten om samen met die twee aussie (Matt en Jade) naar de waterval te gaan. De toeristische hotspot van Laung Prabang. De tuk-tuk rit was prachtig naar de waterval toe.
Voor een uur lang konden we genieten van afgelegen dorpjes van bamboe, rijstvelden waar de mensen hard aan het werk waren. En prachtige uitzichten over de heuvels van Laos.
De waterval was wel cool en je kon er heerlijk zwemmen. Na een paar duiken zijn we weer terug gegaan om ons klaar te maken voor een night in Luang Prabang.
Alle kroegen gaan om 23.00 dicht en we waren nog lang niet uit gefeest dus zijn we naar de plaatselijke bowling baan gegaan. Die vreemd genoeg wel open mag blijven.
Daar werd het echt een zooitje. Matt en jade zijn echt fuckin crazy en we waren weer de luidruchtigste mensen op de bowlingbaan.
Ik werd de hele tijd aan gestaard door een Laotiaanse kerel, toen ik het zat was ben ik maar naar hem toe gegaan om te vragen wat zijn probleem was. Hij had geen probleem hij vond me zelfs heel erg leuk want hij vroeg of ik ze zwager wilde worden. Huh? Zwager? ja zei hij wil je met me zus trouwen?
Een beetje in shock liet hij me een schattig meisje van een jaar of 20 zien en vroeg aan haar of ze mijn vrouw wilden worden. Uiteraard ;) zei ze ja. Ik wist even niets te zeggen. Ik heb die leden maar een paar biertjes gegeven en ben snel terug gegaan naar onze bowling baan.
Om een uur of twee en na twee potjes als laatst ze zijn geëindigd zijn we naar de kamer gegaan. Weer een vreemde avond in Azië.

6 januari 2009

Vandaag hadden we mountainbike geregeld om fietsend de omgeving te verkennen.
Panna was wat ziekjes dus die bleef achter. We kochten een kaart en Dennis en ik zijn even flink de alcohol van de avond er voor gaan uit zweten. We hebben die dag ongeveer 40 km afgelegd.
De zon scheen volop en het luie zweet kwam overal vandaan lopen.
Tijd voor een colatje om wat energie op te doen. We stopten bij een heel klein dorpje waar we werden we een blikje cola kochten in de plaatselijke winkel, als je het al zo kan noemen.
We werden bij een meisje en een jongen uitgenodigd om ons colatje in hun huisje in de schaduw op te drinken. De jongen kwam gezellig bij ons zitten en gaf ons nuttige tips in goed Engels.
Hij had Engels geleerd toen hij een monnik was en vond het leuk om het zo en nu en dan te oefenen.
Na een kwartiertje ging hij weer verder met saté prikken en kwamen er twee mannen binnen.
Ook hun kwamen bij ons zitten en na een vriendelijk kennismaking vroeg en van de mannen of we een meisje wilden kopen. En hij wees op een jong meisje van nog geen 14 jaar oud. Geshockt sloegen we dit uiteraard af waarna de mannen gelijk op stonden en zonder gedag het hutje uitliepen. Verbaasd en eigenlijk woedend beleven we sprakeloos achter in het hutje.
Dat dit soort dingen gebeuren wist ik natuurlijk wel. Maar het is even anders als je het zelf overkomt. Je staat werkelijk machteloos want je kan er niets tegen doen.
We zijn daarna naar een waterval gefietst waar we wat gechilled hebben.
Na een loodzware heen reis hadden we geen zin meer om in het donker terug te fietsen, dus hebben we een tuk-tuk aangehouden die ons weer terug bracht naar ons kamertje.
We waren helemaal naar de klote dus besloten we ons zelf te verwennen met een herbal-sauna en een heerlijke massage. Voor 3 euro werden we een uur gemasseerd (gepijnigd) en een uurtje sauna. Heerlijk ontspannen gingen we ons bedje in om morgen weer door te reizen naar Vangvieng.
Het backpackers verzamel plaats in Laos. Iedereen die we onderweg zijn tegen gekomen gaan naar dit stadje om daar heerlijk te chillen en te gaan tuben...

  • 11 Januari 2009 - 09:15

    Robert En Afra:

    Hallo Stefan wat een verhaal weer we worden wel een beetje jaloers hoor het vriest hier iedere dag overal wordt geschaatst en jij...Vandaag is de halve marathon in Egmond in de kou lekker he bevroren zweet.Nou man gniet hier maar van komt misschien niet meer voor in je leven maar jij hebt het allemaal gezien, geproefd, geroken,gegeten en gedronken want dat ben je nog niet verleerd zo te lezen. Nou man hou je haaks en we kijken al weer uit naar het volgende bericht, ga nu effe je foto's bekijken. Groetjes Afra en Robert Schenk HHW -4 Celcius.

  • 11 Januari 2009 - 09:30

    Stefan Schenk:

    Hoi robert en afra.

    Bedankt voor jullie reacties. ik vermaak me prima. Helaas heb ik de foto's nog niet helemaal online staan. Het gaat tergend traag. maar zal vandaag hopelijk een zooitje leuke foto's neer planten op me hyves

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Stefan

Actief sinds 03 Okt. 2008
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 22263

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 24 November 2010

Incredible India

17 Februari 2010 - 07 April 2010

7 weken zuid-oost azie

08 April 2010 - 30 November -0001

highland breeze at the medeterean

Landen bezocht: