Naar de groenteboer....... - Reisverslag uit Kinsarvik, Noorwegen van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu Naar de groenteboer....... - Reisverslag uit Kinsarvik, Noorwegen van Stefan Schenk - WaarBenJij.nu

Naar de groenteboer.......

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stefan

14 Oktober 2008 | Noorwegen, Kinsarvik

Ik zit hier nu al een tijdje en begin me steeds meer op me gemak te voelen. Het is lekker rustig in het hotel.Het seizoen loopt ten einde en bijna alle collega's zijn al weer naar huis. Ik ben over gebleven samen met Jana een meisje ook Slovenie en Finn, een ouwe Noor.
Omdat het zo rustig is heb ik afspraak gemaakt met de groenteboer. Het enige probleem de groente boer is zo'n kleine 200 KM verderop!

het is maandag 9 uur. Het regent keihard en het is mistig. Niet echt ideaal weer dus om een stuk te gaan rijden. Ik kan de oude Opel Vectra van het hotel mee nemen. Vreselijk!
De ruitenwissers zijn versleten. De zijspiegels zijn kapot, de ramen beslaan, dus de kachel moet hoog waardoor ik zwetend achter het stuur zit.Al met al gaat het toch prima. Ik ben mooi optijd voor de ferry en hoef gelukkig niet al te lang te wachten to dat we over varen.
De route is werkelijk waar prachtig. Het is jammer dat het soms mistig is en je niet heel ver kan zien. Al maakt dat het landschap wel een beetje mysterieus. Ik passeer rivieren (waarschijnlijk steeds de zelfde :D)bergen en dalen, en uitgestrekte bossen, De kleuren zijn waanzinnig. De herfst is echt begonnen en de bomen hebben verschillende tinten van geel tot rood en van groen tot bruin. Het is echt jammer dat ik geen camera bij me heb want ik het is adembenemend.
Omdat het zo hard regent ontstaan en honderden watervallen die al het regen water van de bergen het fjord in loodsen.
Ik kijk me ogen uit en moest een keer flink in de remmen toen ik even niet zat op te letten en was bijna een afgrond in gereden. Gelukkig ging alles goed, zou niet zo mooi zijn als er twee nederlanders (hasselbach rtl5) zouden verongelukken in noorwegen in een week tijd.

Na uiteraard verkeerd te zijn gereden en ik twinig minuten terug moest omdat ik een afslag had gemist. Was ik uit eindelijk 1 uur te laat bij de groenteboer. Daar even een standaard praatje gemaakt, cijfertjes door genomen en een vluchtige rondleiding gehad door de loods. Alles is te krijgen in Noorwegen alleen er hangt wel een flink prijskaartje aan. Geen nieuwe groente en fruit gezien. dat was wel jammer.
Na een uur later al weer buiten te staan besloot ik om even Bergen in te gaan.

Bergen is de tweede stad van Noorwegen. Het telt ongeveer 250.000 inwoners en het ligt aan het water.
Het is best een mooie stad al ligt net als andere grote steden alles open en wordt er overal ge(ver)bouwd.
Verder staan er veel tradioneele huisjes en weinig nieuwbouw.
Het winkel gedeelte is gigantisch. Over al hele grote shoppingmalls in gebouwd in die mooie antieke panden. Erg luxe allemaal maar alles is eigenlijk het zelfde.Ik heb dan oook niets gekocht alleen een boek die ik wil gaan lezen als ik ga eten.

Heb inmiddels het hotel gebeld dat ik niet terug kom en dat ik een nachtje in bergen blijf om even lekker te gaan stappen. Heb een kamer genomen voor slechts 300 kronen bij een best western hotel.
en ga vanavond uit eten bij Jacobs. Daar schijnt een van de beste chefs van Bergen te werken.
Na een rondje door de haven en de rest van de stad hebben gewandeld. Is het tijd voor een paar pilsjes. Heb enkele kroegjes bezocht en overal een pint gedronken. Het was helaas niet zo druk maar ja wat wil je op maandag.

Het eten bij jacobs was niet speciaal.
Ik had als voorgerecht terrine van foie gras, ossenstaart en kip maar deze werd veels te koud geserveerd en er zat een beetje rare tomaten ketchup iets bij wat er totaalniet bij paste. Daarna crab cakes deze waren prima! maar net als bij de foie gras was de toast verbrand.
hoofdgerecht was paddenstoelenrisotto met gekonfijte eend. risotto top! maar de confit helaas veels te zout. Ik vroeg aan de kelener of de headchef aanwezig was maar die bleek dus vrij te zijn. wat die kleine foutjes dus blijkbaar verklaarde. Ik moest 600 kronen afrekenen dus dat viel opzich nog wel mee aangezien ik natuurlijk ook drie glazen wijn op had :)

S avonds ben ik naar een kroeg gegaan met allemaal studenten en had daar afgesproken met Judith.Een nederlands meisje die achter de receptie werkt in het Best western hotel. Het was heel erg gezellig. beetje roddellen over die rare
noren met hun hanson family hoofden en veel drank :-)
Ik ben helaas het meeste van de avond vergeten. want op een gegeven moment kwam de sambuca op tafel en dan loopt het bijna nooit goed af!
Kan me verder weinig meer herrineren totdat ik smorgens wakker werd met een redelijke kater. Me schoenen zijn zeiknat ben me boek kwijt en weet bij god niet meer hoe ik ik net hotel ben beland.
Snel gedoucht en op zoek naar de auto die ik in een parkeer garage heb neergezet. Dat bleek nog een hele opgave want door het zuipen wist ik echt niet meer waar die hele parkeer garage was. En er zijn er heel veel in bergen :) Na twee uur zoeken had ik hem eindelijk gevonden.

Op de terug weg uiteraard twee keer verkeerd gereden maar was het weer genieten geblazen zo ver ik dat kon vanwege me inmense kater van het uit zicht. Halverwege trok ik het niet meer en heb de auto langs de kant van de weg gezetn om nog een uurtje te gaan slapen. Deze power nap was een uitstekend idee want toen ik wakker werd kreeg ik een ingeving om een lekker cd-tje te branden en de laatste 100 KM lekker te scheuren onder het genot van wat oerhollandse Hardcore. Het ging gelijk een stuk beter. Met de knallende beats uit me 30 watt boxjes trapte ik het gas pedaal wat verder in en genoot echt van de omgeving en het scheuren in die ouwe bak. Noorwegen is een prachtig land. Alleen jammer van die lelijke mensen.......

  • 14 Oktober 2008 - 18:28

    Tiny:

    Wauwww zeg , leuk deze site , ik zal m'n email invullen , blijf ik helemaal op de hoogte.
    Groetjes uit Elst .

  • 20 Oktober 2008 - 18:06

    Marcel:

    Hé Steef,

    Leuk verhaal heb je geschreven, je hebt talent jongen!!
    Ben benieuwd naar de verhalen uit Thailand...
    Misschien dat ik je nog wel even kom opzoeken.

    Grtz.

    Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kinsarvik

Stefan

Actief sinds 03 Okt. 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 24 November 2010

Incredible India

17 Februari 2010 - 07 April 2010

7 weken zuid-oost azie

08 April 2010 - 30 November -0001

highland breeze at the medeterean

Landen bezocht: